pondělí 24. března 2014

Jak na čtení

Loupežníci si dnes domů odnesli záložky se zobáčkem. Za úkol mají otestovat čtení pomocí této vychytávky. V podstatě jde o to, že zobáček by měl zobrazit jen jedno slovo. Čtení pak může být plynulejší, protože nás nerozptylují okolní písmenka. Zobáček nemusí používat, pokud jim to nevyhovuje.

Hodně dětí už čte dohromady celá slova. Děti, které ještě hláskují, jsou někdy trošku nervozní a snaží se číst v duchu po hláskách a pak nahlas dohromady (což je špatně, vzniká tak dvojité čtení), jiné čtou překotně a pak zbytečně pletou písmenka a slovo jim pak nedává smysl. Pomůže jim jen jedno - číst, číst a číst. :-). Vím, že se zase opakuji, ale v pátek mi několik dětí sdělilo, že článek četli jen jednou, protože ... (byli nakupovat, sportovali...). Byli to žel právě ti, co to nejvíc potřebují. Genetická metoda je skvělá v tom, že děti od začátku vědí, co čtou a jsou to smysluplné texty. Některým dětem to stačí, nemají chuť dále cvičit, oni té "marťanštině" rozumí. V takovém případě musí být důsledný ten, kdo na učení dohlíží. 

PROSÍM, DOHLÉDNĚTE NA TO, ABY VÁŠ PRVŇÁČEK ČETL KAŽDÝ DEN ZADANOU STRANU ALESPOŇ TŘIKRÁT!!! VAŠE POCTIVOST SE VÁM BRZY VRÁTÍ.

Každou třikrát přečtenou stránku mi podepište a napište mi pravdivě, kolikrát jste ji doma četli. Někdy se může opravdu stát, že to stihnete třeba jen jednou, to by se však nemělo stát pravidlem.

Chválím zejména: Natálku, Kačenku, Míšu V., Vildu a Martínka, protože udělali za poslední měsíc velký pokrok.

Ještě jedna vychytávka může některým dětem pomoci v tom, aby četly plynule. Tak, jako se naučili číst slabiky DĚ, TĚ, NĚ, BĚ, PĚ, VĚ, MĚ a DI, TI, NI, jsou schopni číst dvě písmenka (či slabiky) dohromady, když jim zbytek zakryjete třeba prstem nebo zobáčkem záložky. Vím, že přebíhám ke slabikovací metodě, ale někomu to třeba pomůže.

Pokud Vám není něco jasné, napište mi nebo se zastavte.
:-) SP